Depressie van de jaren ’30 en zijn loopbaan als docent

PICT0081_album
Huis van de kunstenaar, in het Tempelhof te Brugge

PICT0080_album
Huis van de kunstenaar, in het Tempelhof te Brugge

De Grote Depressie van de jaren ’30 maakte iedereen bang, financieel had de familie Rotsaert – de Bernoville niets te vrezen, de kunstenaar bouwde in 1930 een huis met daarbij een ruime atelier, waar hij zijn fantastische kunstwerken zou realiseren, in het Tempelhof nummer 8 te Sint-Pieters Brugge. In die periode, zelfs had men een huis, moest men goed letten op de uitgaven, we moeten niet vergeten dat zijn naambekendheid pas na zijn overlijden, furore zou maken. Dit is immers altijd zo bij kunstenaars, na het overlijden zijn de kunstwerken meer waard, waaronder ook zijn naambekendheid. Van juli 1932 tot 5 augustus 1950 werd hij als leraar “beeldhouwen en ontleedkunde” benoemd aan de S.A.S.K. (stedelijke academie voor Schone Kunsten) te Brugge, zijn geboortestad. Hij is algemeen bekend als één van de sterkste kunstbeeldhouwers van het land. Naast de kleinere werken voerde hij ook talrijke officiële opdrachten uit, weliswaar bleef hij het liefst dichtbij zijn huis in Sint-Pieters.



Verschillende bekende beeldhouwwerken werden gemaakt

barmhartigesamaritaan_album
Bronzen beeld de barmhartige samaritaan uit 1931, foto A. Brusselle

leopold3enastrid_album
Bronzen borstbeeld Leopold III en Astrid

In 1931 werd het bronzen beeld “de goede (barmhartige) Samaritaan” gerealiseerd, een tijd later werd het geschonken aan de academie van Geneeskunde aan professordokter Sebrechts, de kunstenaar en de dokter waren immers goede vrienden. Het is opvallend hoe de priester die de patiënt behandeld, de gelaatsuitdrukkingen heeft van dokter Sebrechts. Later werden van dit kunstwerk tientallen duplicaten op de markt gebracht, het kunstwerk die de familie Sebrechts in handen heeft is een uniek stuk, er werd daar maar één van ontworpen. In 1936 kreeg de kunstenaar een opdracht van een Brugse magistraat om een borstbeeld van koning Leopold III en koningin Astrid te maken, de borstbeelden staan in het stadhuis, Burg 12 te Brugge, weliswaar achter gesloten deuren.

debarmhartigesamaritaan_03
normale exemplaar: “de barmhartige Samaritaan”

debarmhartigesamaritaan
speciale exemplaar: “de barmhartige Samaritaan”, exemplaar van de familie Sebrechts


Opdrachten van de abdij van Zevenkerken

celestin_lou_album
Dom Pierre Celestin Lou (1937)

andreas_album
Sint-Andréas (1937)

In de lente van 1937 kreeg de kunstenaar een paar opdrachten van de abdij van Zevenkerken, de standbeelden: “Sint-Andréas”, “Dom Pierre Celestin Lou” (gekende Chinese diplomaat, die binnentrad in de abdij van Zevenkerken en broeder werd en een tijd nadien priester) en een Mariabeeld werden ontworpen. De beelden staan allemaal in de abdij, uiteraard achter gesloten deuren.



Medailles voor oorlogsvrijwilligers ’14 – ’18

1939_02_album
uitreiking medaille (1939)

1939_01_album
uitreiking medaille (1939)

Op een zonnige en warme voorjaar in 1939 was de kunstenaar aanwezig op een uitreiking van medailles aan oorlogsvrijwilligers van de Eerste Wereldoorlog (’14-’18), op de Markt te Brugge. De manifestanten brengen hier ook een ere-groet aan de vlag. Onze kunstenaar, Octave Rotsaert, staat links van de man met de draagtas die naar de lens van fotograaf Brusselle is toegekeerd. De kunstenaar kreeg een medaille (zie foto’s), voor zijn deelname aan het opleidingsproject I.O.M.I. (Institut Militaire Belge des Mutilés, Invalides et Orphelins de la Guerre) en zijn vrijwilligheid als sergeant bij het tweede linieregiment tijdens de Eerste Wereldoorlog.



New York World’s Fair (Internationale Tentoonstelling)

nywf_album
poster van het evenement

belgiumpaviljon
het Belgisch paviljoen op de tentoonstelling

De kunstenaar ontwierp een mens levensgrootte kantwerksterpop in opdracht van “de provinciale West-Vlaamse Vereniging voor Toerisme” voor haar stand op de Internationale Tentoonstelling in New York (Verenigde Staten). De kunstenaar gaf de kantwerksterpop de gelaatsuitdrukkingen van een oud vrouwtje, zittend op een typisch laag houten kantwerksterstoeltje.

kantwerksterstoel
Om een voorbeeld te geven van hoe een kantwerksterstoel eruit zag, ziet u hier op deze foto genomen in 1955 op het Walplein te Brugge door de heer © Van Roelen.

In een krantenartikel in diezelfde periode stond het volgende: ‘Het lichaam van de pop is opgevuld en daarna omwonden met doek, alle delen zijn afzonderlijk en beweegbaar. De uitvoering van de pop werd extra bemoeilijkt omdat er niet met vaste materie kon gewerkt worden, zoals bij het beeldhouwen. Toch is het de kunstenaar met succes gelukt om een waardig kunstwerk af te leveren aan de instelling.’.

De tentoonstelling opende zijn deuren op 30 april 1939 en sloot zijn deuren op 31 oktober 1939, wegens succes werd de tentoonstelling verlengd, de geplande wereldtentoonstelling ging normaal gezien in 1940 doorgaan in Rome, door het begin van de Tweede Wereldoorlog stelden de organisatoren dit uit naar 1949. We hebben naar foto’s gezocht, zonder resultaat…

Spellingsfout gezien? Selecteer de tekst met uw linker muisknop en klik op Ctrl+Enter.

Geef een reactie